Sociale Weerbaarheid/Vaardigheden

De training leert de kinderen op een speelse manier de basisregels en vaardigheden die nodig zijn
om je in sociale interacties weer sterk en veilig te voelen.

Waardevol

Regie

Sociaal

Wat houdt de training in?

Als ouders en leerkrachten maak je je vaak zorgen. Je wilt dat kinderen zich goed voelen, voor
zichzelf kunnen zorgen, voor zichzelf opkomen, samen spelen en samen werken en rekening
houden met anderen. We hopen dat onze kinderen voldoende zelfvertrouwen krijgen om de
uitdaging van het leven aan kunnen. Wanneer een kind onvoldoende zelfvertrouwen heeft, zal een
kind zich niet weerbaar genoeg voelen om deze uitdagingen aan te gaan.

De training leert de kinderen op een speelse manier de basisregels en vaardigheden die nodig zijn
om je in sociale interacties weer sterk en veilig te voelen.

Wanneer een kind naar zichzelf leert
kijken en zich waardevol voelt, kan hij deze kracht gebruiken in sociale situaties. Kinderen leren
weer de regie over hun leven terug te vinden.

Kinderen krijgen in de training ,door het gebruik van o.a rollenspelen, gedragsalternatieven
aangereikt. Wanneer een kind in een rol echt kan ervaren en voelen wat de effecten van zijn
gedrag zijn, zal het gedragsrepetoire uitgebreid kunnen worden en kan een kind putten uit een
scala van oplossingen en vaardigheden om krachtig en zelfverzekerd in het leven te staan.

Onderwerpen die o.a. aan de orde komen in de training zijn:

Ik-versterking

Zelfvertrouwen

Grenzen

Grenzen stellen en herkennen

De ik-boodschap

Wat wil ik wel en wat wil ik niet?

Lichaamstaal

De kracht van non-verbaal gedrag.

Gevoelens

Gevoelens herkennen bij jezelf en anderen.

Effectbesef

Wat zijn de gevolgen van mijn gedrag op anderen?

Ouders en leerkrachten

Weerbaarheid en sociale vaardigheden worden niet gevormd door het simpelweg volgen van een
training. Het geleerde uit de training moet worden toegepast en geoefend worden in de praktijk.
Ouders en leerkrachten worden dan ook betrokken bij de training. Van belang is dan ook dat de
ouders en leerkrachten op de hoogte zijn van de verschillende onderwerpen die we zullen
behandelen. Hiervoor ontvangen ouders voor aanvang van de training een uitnodiging voor een
informatie bijeenkomst. Ook de leerkrachten worden hiervoor uitgenodigd.

Tijdens deze bijeenkomst wordt er een informatieboekje uitgedeeld waarin de gehele training beschreven
staat.

Voor een integratie van het geleerde uit de training en de toepassing in de praktijk is het
belangrijk dat het geoefende een voortgang krijgt.
Aan ouders en leerkracht dan ook de vraag om samen met de kinderen verder te oefenen met de
vaardigheden die zij zullen leren in de training.

De trainingen zijn geschikt voor groep 1 tot en met groep 8 van de basisschool.

Bijeenkomsten

De 6 bijeenkomsten duren 1 uur en vinden onder of buiten schooltijd plaats in een geschikte
ruimte op school. ( speelzaal of een ruim klaslokaal)
Na de 3e training is er een ouderbijeenkomst. Ouders zijn verplicht deze bij te wonen. Ook de
ouderbijeenkomst vindt op school plaats. Leerkrachten, intern begeleiders,
schoolmaatschappelijk werk en de directie zijn ook welkom bij deze bijeenkomst.

De aanmeldingen kunnen door school zelf gedaan worden. Hierbij is het belangrijk dat kinderen
van dezelfde bouw in een groep geplaats worden. Minimaal 6 en maximaal 8 deelnemers per
training.

Organisatie

Informatiebijeenkomst voor ouders en leerkrachten

Training: 6 bijeenkomsten

Na de 3e training een ouderbijeenkomst (ook voor leerkrachten)

Individuele evaluatiegesprekken met ouders aan de hand van een individueel verslag

Evaluatiegesprekken met leerkrachten aan de hand van een individueel verslag

boom
Contact

Voor aanmelden of meer informatie kunt u een mail sturen naar: