Individuele begeleiding van kinderen en jongeren
5 tot 18 jaar
Alleen mogelijk op lokatie in Zwinderen

Je wilt dat je kind zich goed voelt, voor zichzelf kan zorgen, voor zichzelf opkomt, samen speelt en rekening houdt met
anderen en zichzelf kan beschermen.

Gevoel

Gevolg

Gedrag

Wat houdt de begeleiding in?

Als ouders en opvoeders maak je je vaak zorgen. Je wilt dat je kind zich goed voelt, voor zichzelf kan zorgen, voor zichzelf opkomt, samen speelt en rekening houdt met
anderen en zichzelf kan beschermen. We hopen dat onze kinderen voldoende zelfvertrouwen krijgen en de uitdaging van het leven aan kunnen. Wanneer een kind onvoldoende zelfvertrouwen heeft, zal een kind zich niet weerbaar genoeg voelen om deze uitdagingen aan te gaan. Kinderen kunnen dan gedrag laten zien die
vraagtekens en zorgen oproepen bij ouders.

Minder zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld ontstaan
door verschillende oorzaken. Zo kunnen pesten, onzekerheid, concentratieproblemen,
fysieke problemen, problemen in de thuissituatie, gediagnostiseerde problematiek,
aankomende puberteit, sensitiviteit, overgang van de basisschool naar de middelbare
school, verhuizing, scheiding van ouders, redenen zijn waarom een kind zich niet goed
voelt en extra begeleiding nodig heeft. Kinderen kunnen dan gedrag laten zien die vraagtekens en zorgen oproepen bij ouders.

Voorbeelden van dit gedrag kunnen zijn:

Verlegen

Introvert gedrag

Druk

Beweeglijk gedrag

Gevoelig

Emotioneel reageren op situaties

Angst

Angstig gedrag

Teruggetrokken gedrag

veel alleen spelen, sociale contacten vermijden

Gevoelig

Emotioneel reageren op situaties

Opstandig gedrag

Vaak en veel boos zijn, conflicten opzoeken

Faalangst op school

Didactische onzekerheid en/of sociale onzekerheid

Profileren

Moeite hebben met het adequaat profileren in groepen

Opstandig gedrag

Vaak en veel boos zijn, conflicten opzoeken

Werkhouding

Concentratieproblemen in de klas

Onzekerheid

Gebrek aan zelfvertrouwen

Clownesk gedrag

Overschreeuwen en clownesk gedrag: ontstaan door onzekerheid

Wanneer ouders in het opvoeden van hun kinderen extra begeleiding voor hun kind wensen is er de mogelijkheid tot het volgen van groepsgerichte trainingen. Maar er is ook een mogelijkheid voor het volgen van individuele bijeenkomsten.

Tijdens individuele bijeenkomsten maak ik o.a. gebruik van psychodrama technieken. Psychodrama is een zeer doeltreffende manier om kinderen bewust maken van hun eigen specifieke wijze van reageren op situaties en op anderen.

Vaak zijn we als volwassenen geneigd om kinderen vooral verbaal, met woorden uit te leggen wat ze goed/verkeerd doen. Veel kinderen hebben behoefte aan meer.

Willen kinderen echt leren inzien dat hun gedrag consequenties heeft (effectbesef) dan zullen ze letterlijk moeten zien en ervaren wat het gevolg en gevoel is van hun gedrag. Zowel bij henzelf als bij anderen. 

Kinderen krijgen tijdens de begeleiding gedragsalternatieven aangereikt. Dit wordt geoefend door middel van o.a. rollenspel en spel/oefenmateriaal op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling. Wanneer een kind in een rol echt kan ervaren en voelen wat de effecten van zijn gedrag zijn, zal het gedragsrepertoire uitgebreid kunnen worden en kan een kind putten uit een scala van oplossingen en vaardigheden om krachtig en zelfverzekerd in het leven te staan.

Enkele doelstelling en leerpunten kunnen zijn:

Effectbesef

Inzicht bieden in het gedrag en het effect op anderen

Gedragsalternatieven

Het aanreiken en aanleren van gedragsalternatieven

Zelfreflectie

Zelfreflectie vergroten

Improvisatievermogen

Improvisatievermogen te activeren

"Vrij" handelen

De mogelijkheid tot “vrij” handelen en bewegen wordt verbeterd

Sterker voelen

Kinderen voelen zich sterker en hebben de “regie” over hun leven terug

Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen te vergroten

Emoties

Regulatie op emoties

Concentratie

Regulatie op concentratie, prikkels

Faalangstreductie

Verminder van faalangst

Ouders

Ook bij de individuele begeleiding is de participatie van ouders zeer essentieel. Ouders worden nauw betrokken bij de begeleiding van hun kind. Zij ontvangen na elke bijeenkomst een verslag per mail. Ook kunnen ouders opdrachten krijgen om thuis met hun kind verder te oefenen.

 

Voorafgaand aan de bijeenkomsten vind er een intake gesprek met de ouders plaats. Hiervoor dient het inschrijfformulier ingevuld te worden. De individuele begeleiding is doelgericht en bestaat in principe uit 5 bijeenkomsten. Hierna is verlenging van de begeleiding altijd mogelijk.

 

Ouderbegeleiding tijdens het traject van uw kind of daarna is ook mogelijk.

Contact

Voor aanmelden of meer informatie kunt u een mail sturen naar: