Dynamiektraining

De dynamiek training is gericht op het preventief en curatief werken aan groepsvorming en het bieden van een veilige leeromgeving.

Sociale Vaardigheden

Weerbaarder Worden

Meer Zelfvertrouwen

Wat houdt de training in?

In elke klas is sprake van een dynamisch proces. Dynamiek wil zeggen: het gedrag van kinderen in groepsverband. Een groepsproces met leiders en volgers, introverte en extroverte kinderen. Kinderen met inzicht en vermogen tot zelf- reflectie, maar ook kinderen waarvoor dit lastig is. Klassen worden groter, de groepsdynamiek intensiever. Kinderen hebben te maken met normen en waarden van thuis, school, de klas, de leerkracht. 

Tijdens de training leren kinderen sociale vaardigheden, worden weerbaarder en krijgen meer zelfvertrouwen. Met de hele groep en de leerkracht gaan we aan de slag om bewuster te worden van gedrag, het effect van gedrag en zullen we  op deze manier de dynamiek positief beïnvloeden. 

Kinderen bevinden zich elke dag in sociale situaties en sociale interacties. Om goed te kunnen samenspelen en samenwerken heeft een kind (sociale) vaardigheden en een ruim scala aan gedragsmogelijkheden nodig. 

 

Vaardigheden leert een kind door imitatie van andere kinderen en volwassenen, maar vaardigheden zijn ook goed te trainen. Kinderen krijgen in de training gedragsalternatieven aangereikt. Wanneer een kind door te doen, kan ervaren en voelen wat de effecten van zijn gedrag zijn, zal het gedragsrepertoire uitgebreid kunnen worden en kan een kind putten uit een scala van oplossingen en vaardigheden. “Wat zou er gebeuren wanneer ik dit doe of dat zeg?” Wanneer er effectbesef is kunnen kinderen ook veranderen. De verandering in gedrag zit namelijk niet alleen in externe correcties. Kinderen moeten verantwoordelijk worden gemaakt voor hun eigen gedrag. Intrinsieke verandering zal een effectieve gedragsverandering teweeg brengen.

Wanneer er sprake is van meer respect, inzicht en begrip voor zichzelf en elkaar zal dit ook effect hebben op sociale processen in een groep. Gedrag is bepalend voor sfeer en dynamiek. Leer van elkaar! Wat jij nu doet, doet een ander straks ook. Gedrag wordt daarom breed bekeken in plaats van alleen individueel. 

Tekeningen die gebruikt worden tijdens de training:

Onderwerpen die o.a. aan de orde komen in de training zijn:

Grenzen stellen en herkennen

Wat wil ik wel en wat wil ik niet? En hoe laat ik dit zien?

Gedragsalternatieven

Experimenteren met ander gedrag met een positief gevolg.

Gespreksvoering

De IK-BOODSCHAP. Uitspreken van gevoelens en irritaties.

Gevoelens

Gevoelens herkennen bij jezelf en anderen. Hoe laat ik deze zien? Hoe reageer ik hierop?

Respect

Respect voor elkaar en de leerkracht. Elkaar beter leren kennen zorgt voor begrip en acceptatie van en voor elkaar.

Luisteren

Het verschil tussen luisteren en horen.

Feedback

Geven en ontvangen van feedback (positief en negatief).

Lichaamstaal

De kracht van non-verbaal gedrag.

Actie-reactie

Actie-reactie mechanismen.

Effectbesef

Wat zijn de gevolgen van mijn gedrag op anderen? (de rode draad!)

Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag.

Zelfvertrouwen

Ik-versterking

De leerkracht

Wanneer kinderen als groep moeten functioneren is sociaal gedrag aan de orde. Als leerkracht is het
belangrijk om sociaal gedrag te stimuleren, te benoemen en kinderen het effect te laten leren van
niet-sociaal gedrag en op deze manier te werken aan inzicht en begrip. Daarnaast zorgt een
consequente aanpak van regels en afspraken voor rust. Kinderen moeten weten en begrijpen
waarom deze er zijn. Hierin is de rol van de leerkracht ontzettend belangrijk. De leerkracht is daarom
aanwezig tijdens de gehele training om te observeren en hij/zij wordt betrokken bij de training en
de oefeningen. Ook de IB-er /directie is van harte welkom tijdens de training. 

Hiermee krijgt de leerkracht handvatten voor het voortzetten van de technieken en methodes
gedurende het schooljaar. Na afloop van elke training ontvangt de leerkracht een uitgebreid verslag
van de training. Hierin staan ook tips en aanbevelingen voor de toekomst. Ook ontvangt de
leerkracht een reader waarin de training staat uitgelegd en een reader met oefeningen voor in de
klas.

Het is mogelijk om na de training een coaching traject voor de leerkracht als vervolg van de training
aan te vragen.

Duur van de training

De training bestaat uit twee achtereenvolgende dagen. De combinaties die mogelijk zijn staan hieronder.

Dinsdag en woensdag

Woensdag en donderdag

De klas is de hele training aanwezig: dat betekend dat individuele afspraken van een leerling
die dagen niet kunnen doorgaan. Ook de gym -of zwemlessen die op deze dagen gepland
staan gaan niet door.

Contact

Voor aanmelden of meer informatie kunt u een mail sturen naar: